Barion Pixel

Airbnb-ügy: Miben engednének, és mit javasolnak a rövid távú szállásadók?

2024. szeptember 20.
airbnb.jpgIlyen a „boksz" - szoktunk idézni egy jól ismert LGT slágerből - de a Terézvárosban lezajlott népszavazás kapcsán ezt a pofont egész Budapesten és országosan is megérezheti a turizmus. 447 szavazat miatt jöhet szigorú szabályozás a rövid távú lakáskiadások teljes piacán.

Az elmúlt napokban a rövidtávú lakáskiadásról szóló, és az alig 35.000 kerületi lakost számláló VI. kerületben lezajlott népszavazás hirtelen országos érdeklődést váltott ki. Nem véletlenül, hiszen sok szakértő jelezte, ami a kerületben történik, az egy laboratóriumi kísérlet. Végül 447 szavazat döntött, és okozott valóságos gátszakadást. A kormány már az Airbnb minden eddiginél szigorúbb szabályozására készül. A nemzetgazdasági miniszter álláspontja szerint a rövid távú lakáskiadás pedig nem turisztikai, hanem lakhatási kérdéskör. A Magyar Apartman Kiadók Egyesülete (MAKE) és a Felelős Szálláskiadók Szövetsége (FSZKSZ) is nyilvánosságra hozta legfrissebb elemzését és javaslatait a magán- és egyéb szálláshelyek tervezett újraszabályozása kapcsán. Nézzük, hol ütköznek az álláspontok, és milyen javaslatai vannak az érdekvédő szervezeteknek!

A terézvárosi - sokakban vitás kérdést felvető - népszavazás után a héten az Economx is kíváncsi lett, vajon miként szavaznának az emberek, ha átlépnénk Terézváros határát, így a Pulzus Kutató segítségével megmérte, miként döntenének Magyarországon az emberek, ha a rövid távú szálláskiadásról lenne népszavazás. Arra kérdésre, hogy "támogatná-e az Airbnb lakások betiltását" 42 százalékuk nem tudott dűlőre jutni a kérdést illetően, 38 százalék határozottan állítja, hogy nem tiltaná be ezt a működést, 20 százalékuk szerint viszont igenis meg kell szüntetni ezt a lehetőséget. Bár a bizonytalanok rengetegen voltak, a szavazók közül majdnem kétszer többen tartanák meg az Airbnb-lakásokat, mint amennyien eltörölnék azokat. Még a belső kerületi polgármesterek nyilatkozatiból is az jött le a szavazás után, hogy nem igazán tartják kívánatos megoldásnak a kiadható napok számának korlátozását. Ide kívánkozik még az érdekvésők azon visszajelzése is, hogy eközben a VI. kerületi „népszavazás" eredménye - amelyre egy ilyen jelentős döntést alapoznak - nincs hitelesítve, nem volt független felügyelete, és senki sem auditálta azt.

Az Airbnb-kérdésről is tárgyalt a Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter által vezetett első őszi ülésén a Turisztikai Tanácsadó Testület - tájékoztatott az MTI. A testület munkájában több mint 30 turizmus-szakmai szervezet képviselteti magát, köztük a Magyar Apartman Kiadók Egyesülete, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége, Balatoni Fejlesztési Tanács, a Magyar Fürdőszövetség , a Tokaj Borvidék Fejlesztési Tanács, valamint a Magyar Utazási Irodák Szövetsége. A testület áttekintette a terézvárosi Airbnb-típusú szálláshelyek betiltásáról szóló ügydöntő szavazás eredményét. A nemzetgazdasági miniszter abból az irányból közelítette meg az ügyet, hogy az Airbnb nem turisztikai, hanem lakhatási kérdéskör.

A napokban elhangzott nyilatkozatokból egyértelműen az rajzolódik ki, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) kész a rövid távú turisztikai szálláskiadás szabályozásába erős kézzel belenyúlni, de a lényeg, hogy sikerült az érintett feleknek leülni a tárgyalóasztalhoz, és bíznak abban, hogy kölcsönös nyitottsággal és megértéssel tudnak a szabályozás kérdéseiről beszélni.

Hol tervez beavatkozást az NGM?

A Magyar Apartman Kiadók Egyesülete (MAKE) és a Felelős Szálláskiadók Szövetsége (FSZKSZ) úgy értesült, hogy három fő területen tervez beavatkozást a Nemzetgazdasági Minisztérium. Szóba került a 

  • kiadható napok számának korlátozása 180 napra, kizárólag magán- és egyéb szálláshely típusoknál, 2025. január 1-től, 
  • ugyancsak a jövő évtől a tételes átalányadó kivezetésre kerülhet, és helyette más adózási mód érkezne, 
  • az új magán- és egyéb szálláshelyek nyilvántartásba-vételét pedig 2025. január 1. és december 31. között felfüggesztenék Budapesten

Miben lennének kompromisszumra készek a szállásadók?

Az apartman kiadók „felismerték az idők szavát", és látják, hogy bizonyos területeken változásokra van szükség. Számos javaslatot tettek le máris eddig is az asztalra. Az egyetlen terület, ahol nem kívánnak engedni, az a kiadható napok száma. „Azokban a városokban, ahol korlátozták a kiadható napok számát, a cél ezen szállásforma ellehetetlenítése volt. A kormányzat felismerte, Budapesten ez nem lehet cél az airbnb-k gazdasági, foglalkoztatási és egyéb súlya miatt. A kompromisszumra való készségünk mellett ahhoz az állásponthoz ragaszkodunk, hogy a 180 napos korlátozással senki sem járna jól: nem járna jól az a lakó, aki számára zavaró volt ez a tevékenység , nem járna jól az albérlő, mert lakhatási céllal fél évre senki nem vesz ki jellemzően lakást, és nem jár jól az állam sem a radikálisan csökkenő bevételek miatt. Végül pedig nem járnak jól a házigazdák sem, mert, így nem lehetne rentábilisan üzemelni. Ráadásul pont a hatékonyan működtetett ingatlanokat büntetnék a 180 napos korlátozással, miközben a rossz lakásokat a piacon tartanák" - hangzanak el az érvek a Magyar Apartman Kiadók Egyesülete és a Felelős Szálláskiadók Szövetsége oldaláról. Az érdekvédők támogatják viszont, hogy

  • 1 éves moratóriumot vezessenek be a magán- és egyéb szálláshelyek nyitására Budapesten, ami egyszerre segítené a piac védelmét és a kormány lakhatási céljainak megvalósítását,
  • támogatják továbbá, hogy vizsgálják felül a rövid távú lakáskiadás adózási kérdéseit,
  • alternatív javaslatokat is megfogalmaztak a tervezett korlátozások kapcsán, többek között a piac megtisztítására, a feketézés visszaszorítására szigorú bírságokkal.

A népszavazás tehát megmutatta, hogy itt az idő, és olyan valós problémákat nem lehet szőnyeg alá söpörni, mint amikor a társasházakban az Airbnb-k ténylegesen megzavarják a lakók nyugalmát. Javaslatot tettek ezért az érdekvédők a társasházakban kiadott lakóegységek kapacitásának korlátozására, valamint a társasházakban működő hostelek működésének szabályozására is, hogy ne jöhessen be nem kívánatosan egy „hordányi" turista. Javasolják ugyanakkor, hogy a társasházaknak is legyen beleszólása a 2026-tól nyíló új szálláshelyek működésébe, erősítve ezzel a mikroközösségek döntési jogát.
„Mi is érzékeljük a robbanásszerű Airbnb szám növekedést, ezzel foglalkozni kell, mert ez rossz minden szereplőnek: a lakók, a lakáskiadók és az önkormányzatok számára egyaránt. A szálláshelynyitási-moratóriumról érdemesnek találjuk a tárgyalásokat" - nyilatkozta Schumiczky Balázs, a Magyar Apartman Kiadók Egyesületének elnöke.

Mit utasítanak el a szállásadók?

Az érdekvédelmi szakmai szervezetek közös állásfoglalásukban határozottan elutasítják a kiadható napok korlátozását, amely szerintük kontraproduktív lenne a piac és a turizmus szempontjából. Eközben új szálláshelyek regisztrációjának felfüggesztésével kapcsolatban azonban - ahogy fentebb már írtuk - támogató álláspontot fogalmaztak meg, hiszen ez lehetőséget adna a már folyamatban lévő beruházások befejezésére.

A szakmai szervezetek szerint a kiadható napok számának korlátozása nemcsak a szállásadókat, hanem a turizmusból élő helyi vállalkozásokat is sújtaná. Míg a hotelek vendégei leginkább a hotelek saját szolgáltatásaira költenek, addig az Airbnb-vendégek nagyobb arányban veszik igénybe a helyi vállalkozások szolgáltatásait, ami a lokális gazdaságra is pozitív hatással van.

Az érdekvédők aláhúzták, véleményük szerint a tervezet szabályozásnak segíteni kell a szektorban működő mikro- és kisvállalkozásoknak, mert e nélkül a polgári középosztály lenne a legnagyobb vesztese a szigorításoknak.

Piacszűkítés, de okosan

A tervezett adózási mód változtatás és az új szálláshelyek regisztrációjának moratóriuma elégséges piacszűkítő hatással járhatna. A szakmai szervezetek szerint a feketézők elleni hatékony fellépés tovább csökkentheti a szálláskínálatot. Úgy kéne a döntéshozóknak egyensúlyozni a piacon, hogy lássák: ami a hosszú távú bérleti piacot növeli, az a turizmusra lesz negatív hatással. Fontos ugyanakkor hangsúlyozni, hogy a budapesti rövid távú lakáskiadás piacának nagy részét olyan turisták teszik ki, akik nem választanának hotelt alternatívaként, hanem inkább más desztinációt keresnének. Így Bécset, Prágát vagy akár más lengyelországi célpontokat hozhatna az újraszabályozás előnybe.

Az adózási mód változtatásával a piac is valószínűleg átalakulna, és csak a legjobban működő rövid távra kiadott szállások (STR) maradnának talpon, ami a nemzetközi trendeknek megfelelően meg áremelkedést vonna maga után. A minőségibb lakásokba jobban költő turisták érkezhetnek. Így ha esetleg szűkülne is ez a piaci szegmens, a legjobbak maradnának talpon, akik a nemzetgazdasághoz a legjobban járulnak hozzá mind a közvetlen adók, mind az egyéb költéseik révén. A minőségibb airbnb-k felé való szűrés egy olyan folyamatot is elindíthat, amely révén Budapest egy is minőségibb desztináció lesz, minőségibb turistákat vonzva, ami éppen egybeesik a kormány céljaival.
Mit üzennek a turizmus számai?

A turizmus a magyar gazdaság kiemelten fontos ágazata, jelenleg a GDP 13%-át adja, a cél pedig 2030-ra a 16%-os hozzájárulás. Budapest különösen népszerű turisztikai célpont, 2024 első negyedévében például 1,2 millió vendég érkezett a fővárosba, ami 23%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A rövid távú lakáskiadás piaca a budapesti vendégéjszakák harmadát teszi ki, ami jelentős gazdasági súlyt képvisel.

A nemzetközi statisztikák szerint az STR-ben megszálló turisták általában többet költenek a helyi vállalkozásoknál, mint a hotelek vendégei. Ez is mutatja, hogy az Airbnb-típusú szálláshelyek fontos szerepet játszanak a város turizmusának sikerében. A tervezett korlátozások komoly hatással lehetnek Budapest turisztikai vonzerejére és gazdasági teljesítményére, különösen akkor, ha nem kellő körültekintéssel születnek meg a kormányzati intézkedések.Minden esély megvan arra, hogy elérjük azt a kitűzött célt 2030-ig, hogy az idelátogatók száma 50 millióra emelkedjen és a turisztikai szektor GDP-hez adott aránya 13%-ról, 16%-ra növekedjen8. De ehhez az szükséges, hogy mindenfajta a turisztikai szegmenst érintő sokkhatást kerüljünk. Ebben a növekedésben kiemelt szerepe van a rövid távon kiadott lakásoknak. Ezek száma Guller Zoltán, az MTÜ vezetőjének közlése szerint meghaladta a hotelszobák számát (országosan), de Budapesten alig több mint feleakkora az arányuk (az MTÜ által a KSH-nak továbbított legfrissebb adatok szerint).

Mindenesetre vannak a túlkínálatra utaló jelek a piacon. A nyári hónapokban ez különösen érezhető, amikor rendre extra kínálat jelenik meg a piacon. A kérdés az, hogy ha az állam legitim szereplőknek tekinti a rövid távú lakáskiadókat, amelyre minden eddig nyilatkozata és szakpolitikai lépése utalt, akkor egy túlkínálatra miért is a kiadható napok korlátozásával reagálna, ami vélhetőleg alacsonyabb szolgáltatásminőséget, az illegális kiadás növekedését és szezonálisabb turizmust eredményezne?

Konklúzió

Bár többször elhangzott a tervezett újraszabályozás kapcsán, hogy a rövid távú lakáskiadás nem turisztikai, hanem lakhatási kérdéskör, de mind a kettőt a maga valós helyén, és valódi szakpolitikával érdemes kezelni. Ami a Terézvárosban történt, az szakpolitikai szempontból végletes problémarendezést eredményezett. Fájt a bal láb (lakhatási kérdések, ingatlanpiaci anomáliák, lakosság elvándorlása), erre amputálták a jobb lábat (a rövid távú lakáskiadást). Ez egy nagyon „fájdalmas" és megkérdőjelezhető, invazív eljárás. Sem az „ügydöntő" 447 kerületi szavazat, sem az Economx-tól hivatkozott országos kutatás nem támasztja alá, hogy valós társadalmi tömegigény, vagy közfelháborodás áll a folyamatok mögött.

  • Elégséges és jó megoldás lenne az adózási mód változtatásával tovább szűrni a minőségi, professzionális kiadókat. Az adózási mód megváltoztatásával ráadásul éppen a nem jól kihasznált lakások tulajdonosai éreznének nagyon erős ösztönzést, hogy visszatérjenek a hosszú távú lakáskiadási piacra.
  • Mivel ez a megoldás az állam bevételeit is szinten tartaná, a Magyar Apartman Kiadók Egyesülete (MAKE) és a Felelős Szálláskiadók Szövetsége (FSZKSZ ) azt javasolja, hogy az esetleg többlet adóbefizetéseket célzottan a lakhatási problémák kezelésére fordítsák majd helyi szinten (például szociális lakbértámogatásra).
  • Az adózási mód változtatásával párhuzamosan a teljes (ideiglenes) moratórium is ésszerű lehet Budapesten, ami lehetőséget biztosítana a hatások felmérésére és a szabályozási eszközök finomítására.
  • Végül, de nem utolsó sorban régóta várat magára az illegális kiadók elleni harc is, ami szintén jól targetáltan visszanyesné az Airbnb-szegmenst.

A 180 napos korlátozás olyan negatív következmények láncolatát indíthatja el, amit aztán később nagyon nehéz lesz visszafordítani. Miközben éppen azokat nem érinti egyáltalán, akik nem kellően hasznosítják ingatlanvagyonukat a saját és a közösség hasznára (pedig őket lenne fontos a hosszú távú bérleti piacra visszaterelni). Ezek a lakások ráadásul olyan jellegűek, amelyekből a hosszú távú piacon igazán hiány van, és az alsóbb szegmensekben érnének el árcsökkentő hatást, jelentősen javítva a pályakezdők vagy diákok lakhatási helyzetét.

Ugyanakkor a 180 napos korlátozás pont azokat büntetné, és mesterséges piaci beavatkozással a kényszerítené a hatékonyságuk korlátozására, akik a legjobban hasznosítják ingatlanvagyonukat a saját és a köz hasznára. A törvénytervezet indoklása pedig őket szándékozna helyzetbe hozni, elismerve, hogy egy csökkentett lakásszámmal, de nagyon fontos az airbnb szegmens megtartása a turizmusnak és a hazai gazdaságnak.

A rövidtávú szálláskiadás körülötti vitával kiemelten foglalkozik november 5-én az INGATLAN 2024 - Konferencia és EXPO, a Lurdy Házban. Az előadókat és a programot, valamint a regisztrációs linket ITT találja meg.

További híreink


FATRAFOL – Régi téma, új megközelítésben (x) 2025. április 24.
A teraszok, erkélyek, loggiák felújítása örökös harc. Ha talál is egy jó megoldást az ember, az vagy túl költségesnek bizonyul, esetleg túl sok bontással járna, vagy éppen nem tetszik a lakóknak, és még akkor is bigott módon hidegburkolatot akarnak látni, ha az a küszöb fölé emeli a járószintet, vagy komoly lábazati ázást okozhat.

Felfüggesztik a társasházakat érintő változásokat – egyeztetések a MOHU ÁSZF-módosításairól 2025. április 22.
hulladékgyűjtésA BTKE kezdeményezésére országos hatással járó egyeztetés kezdődött a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. és a társasházkezelői szektor között. A Balaton régióból indult szakmai fellépés eredményeként a társasházakat hátrányosan érintő ÁSZF-módosításokat a szolgáltató visszatartja, amíg a szükséges jogszabályok nem születnek meg. A BTKE az egyeztetések jövőbeli résztvevője marad.

Érdemes napirendi pontként szerepeltetni az autó töltést, ha nincs még sok igény? (x) 2025. április 22.
elektromos autó töltéseHa nincs egyértelmű határozat a kiépítésről, a lakók gyakran maguk próbálják megoldani a töltést - konnektorral vagy a közös óráról, engedély nélkül.

Miért fontos cserélni a több évtizedes vízvezetékeket? 2025. április 16.
Gyurasits GergelySzembesítés a falakon belül és pincékben a mindennapokban láthatatlan valósággal! Gyurasits Gergely, az Inpipe Kft. és a strang.hu termékmenedzserének előadása.

https://www.tht.hu/thtelofizetes/
A társasházak és az ingatlantulajdonosok aktuális magyarországi és európai kihívásai 2025. április 9.
Dén Mátyás AndrásDén Mátyás András, a THT lapigazgatója és a TSZOE elnökségi tagja előadásában részletesen ismertette a társasházak és ingatlantulajdonosok jelenlegi helyzetét és kihívásait Magyarországon, valamint európai kitekintést is adott.

Okosotthon kisokos 2025 – Kinek éri meg, mit érdemes beszerezni? 2025. április 8.
okosotthonAz okosotthon-technológia már nem csupán futurisztikus extra, hanem egyre inkább a modern lakások alaptartozéka. Az ökoszisztémák ma már nem csak a kényelmet szolgálják, hanem az energiatakarékosságot, biztonságot és hatékonyságot is. Az alábbiakban részletesen bemutatjuk, milyen eszközökkel érdemes elkezdeni az építkezést, milyen rendszerek érhetők el, és hogyan alakítható ki fokozatosan egy értelmesen működő, gazdaságos okosotthon.

Hogyan építsük ki a tökéletes dolgozószobát? 2025. április 2.
Az otthoni munkavégzés világszerte az utóbbi évek egyik legnagyobb munkaerőpiaci átalakulását hozta el. A 2020-as világjárvány idején kényszerből bevezetett home office megoldások sok munkahelyen végleg megmaradtak, és azóta is egyre többen választják a hibrid vagy teljesen otthoni munkavégzést. Ezzel párhuzamosan felértékelődött a dolgozószoba szerepe, hiszen a korábban „átmeneti megoldásnak" szánt otthoni munkaállomások már sokaknál hosszú távú munkakörnyezetté váltak.

FATRAFOL – Rés a pajzson – szigetelésvédelem biztonságosan 2025. április 1.
fatrafol.jpgA hasznosított tetők koncepciója mindannyiunk számára vonzó elképzelés, függetlenül attól, hogy a legszebb panorámás nagyvárosi terasztetőkről beszélünk, vagy gépészeti tetőként fontos négyzetmétereket nyerünk meg magunknak. Mégis nehezen adjuk rá a fejünket, hogy ilyen megoldásokban gondolkodjunk, félve a meghibásodás és a vele járó felújítás nehézségeitől, vagy akár a karbantartás hétköznapi nyűgjeitől.

Otthoni levegőtisztítás és víztisztítás: van-e rá szükség, és ha igen hol, hogyan? 2025. március 28.
Az egészséges életmód és a környezettudatos szemlélet térnyerésével az otthoni levegőtisztító és víztisztító berendezések iránti érdeklődés is jelentősen megnőtt az elmúlt években Magyarországon. Nem véletlenül, hiszen a levegő- és vízminőség közvetlen hatással van szervezetünk működésére, immunrendszerünkre, hosszú távon pedig egészségi állapotunkra. A kültéri légszennyezés, a háztartási eredetű szennyező anyagok, illetve a vízhálózatok elöregedése mind hozzájárulnak ahhoz, hogy az otthonaink levegője és csapvize gyakran nem felel meg az ideális egészségügyi követelményeknek.

Ingatlanvásárlási korlátozások: nagyobb beleszólást kapnának az önkormányzatok 2025. március 26.
A kormány olyan új törvénytervezet előkészítésén dolgozik, amely nagyobb mozgásteret adna az önkormányzatoknak az ingatlanvásárlások szabályozásában. A cél, hogy azok a települések, amelyeket túl sok új lakó áraszt el, megvédhessék közösségük szerkezetét, hagyományait, és tehermentesíthessék az amúgy is túlterhelt infrastruktúrájukat.

Energiabesorolások változása: Mennyit spórolhatunk valójában a jobb beosztású eszközökkel? 2025. március 18.
energiabesorolasAz energiatakarékosság és a fenntarthatóság szempontjai egyre hangsúlyosabb szerepet kapnak a háztartások döntéseiben, mivel ezekkel nem csupán a mindennapi kiadásaikat csökkenthetik, hanem hozzájárulhatnak környezetünk megóvásához is. Az Európai Unióban (EU) már 1995 óta kötelező bizonyos termékekre a címkézés, viszont az energiafogyasztás mérséklése érdekében 2021 márciusában megújította az energiahatékonysági címkézési rendszert, hogy a fogyasztók könnyebben átláthassák a termékek valós fogyasztását.

Gátat szabna a vidéki ingatlanok felvásárlásának a kormány 2025. március 14.
draga_haz.jpgA magyar kormány új törvényjavaslattal kísérli meg szabályozni a vidéki ingatlanok felvásárlását annak érdekében, hogy megvédje a helyi közösségeket és értékeiket. A javaslat, amelyet a közelmúltban Navracsics Tibor miniszter ismertetett, az ingatlanok adásvételének szigorítását, az elővásárlási jog kiterjesztését és egyéb korlátozásokat tartalmaz.

Emlékeztető: Fontos változások a budapesti magán- és egyéb szálláshelyekre vonatkozóan 2025. március 12.
rovid_tavra_kiveheto_szallas.jpgBudapest turizmusa továbbra is növekszik, a város az egyik legkedveltebb európai úti célként vonzza a látogatókat. Azonban a rövid távú lakáskiadás szabályozása szigorúbbá vált, és 2025. január 1-jétől életbe léptek az új előírások, amelyek meghatározzák a magán- és egyéb szálláshelyek működtetésének feltételeit.

Módosult a kormány ingatlan-nyilvántartásról szóló végrehajtási rendelete 2025. március 12.
jogesetek.jpgA március 11-ei Magyar Közlönyben megjelent a Kormány 38/2025. (III. 11.) Korm. rendelete az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény végrehajtásáról szóló 179/2023. (V. 15.) Korm. rendelet módosítása.

Lakásbiztosítás váltás: ezeket érdemes tudni a lehetőségről 2025. február 28.
biztositasi_kerekasztal.JPGA legtöbb háztartásban kötelező kellék a lakásbiztosítás, azonban ezeket a szerződéseket sokan nem tartják naprakészen. A több évvel ezelőtt megkötött biztosítások sokszor baj esetén nem jelentenének teljes védelmet, és sokszor jóval kedvezőbb feltételekkel is elérhetőek lennének a naprakészebb szolgáltatások. Március 1-jétől azonban mindenkinek lehetősége nyílik idén is megvizsgálnia a jelenlegi lakábiztosítását és kedvezőbb konstrukcióra váltani.

Kitekintő: Az államilag támogatott lakáshitelek az ingatlanárak növekedéséhez vezettek 2025. február 26.
Primosten_horvatorszag.jpgHorvátországban a 2017-ben bevezetett, APN program névre hallgató államilag támogatott lakáshitelek komoly hatással voltak az ingatlanpiacra. A hitelprogram célja az volt, hogy megkönnyítsék a fiatalok számára az első otthonuk megszerzését, ám hosszútávon épp az ellenkezőjét érték el: az ingatlanárak drasztikusan megugrottak.

Uszoda a társasházban: így fenntarható! 2025. február 19.
ksi_ildiko.jpgA társasházak közös wellness-részlegeinek fenntartása az elmúlt években egyre nagyobb kihívást jelentett a lakóközösségek számára. A növekvő rezsiköltségek és a karbantartási terhek miatt sok helyen a medencéket leeresztették, a wellness-területek pedig kihasználatlanná váltak. Erre a problémára kínál megoldást a Stilianos Babauszoda, amely ezeket az üresen álló helyiségeket hasznosítva biztosít minőségi babaúszási lehetőséget a családoknak, miközben a társasházak számára is előnyös konstrukciót kínál. A THT interjúja Kis Ildikóval, a Stilianos Babauszoda Franchise üzletfejlesztési vezetőjével.

Két éve nem látott magasságokba emelkedett a gáz ára 2025. február 17.
Gazrozsa.jpgAz elmúlt 12 hónap során a gázár megduplázódott, miközben az európai gáztárolók töltöttségi szintje jóval alacsonyabb, mint egy évvel ezelőtt. Az irányadó TTF határidős szerződés ára hétfőn 58,75 euróra emelkedett megawattóránként az amszterdami tőzsdén, ami a legmagasabb érték 2023 februárja óta. Az emelkedés hátterében a várható hideg időjárás, a csökkenő tárolói készletek, valamint a folyamatosan magas nagykereskedelmi árak állnak.

Az idegenforgalmi adó (IFA) változásai 2025-ben 2025. február 9.
rovid_tavra_kiveheto_szallas.jpg2025-ben a legtöbb településen változatlan maradt az idegenforgalmi adó, azaz röviden: az IFA. Ugyanakkor bizonyos helyeken, ahol korábban nem szedtek díjat a vendégéjszakák után, most bevezették ezt az adót, máshol a meglévő összegeket növelték. Az idegenforgalmi adó felső határa 2025-ben 804,5 forint vendégéjszakánként, de az önkormányzatok saját hatáskörben határozzák meg az alkalmazott összeget ezen belül. Az új adatok szerint több település 2025. január 1-jétől 800 forintra emelte az idegenforgalmi adót. Fontos megjegyezni, hogy két településen eltörölték ezt az adót, egy helyen pedig mérsékelték annak mértékét.

Kitekintő: Írország - A legtöbb 25 éves még mindig otthon él 2025. február 9.
Dublin.jpgEgy felmérés szerint az ír 25 évesek 62%-a még mindig a szüleivel él. Ennek elsődleges oka az anyagi nehézségek és a lakáspiachoz való hozzáférés. Az Ír Központi Statisztikai Hivatal (CSO) egy célzott felmérése azt is kimutatta, hogy a válaszadók 34%-a nehézségekkel küzd a megélhetés terén, míg több, mint minden huszadik megkérdezett (5%) azt mondta, hogy komoly gondot okoz számára a mindennapi megélhetés biztosítása.

(c) Társasházi Háztartás 2025 | Proptech Digital Investment Zrt. | Minden jog fenntartva
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások